Orosanmälan vuxen
Är du orolig för att en vuxen person far illa på grund av skadligt bruk och beroende eller är utsatt för våld i nära relation kan du göra en orosanmälan via vår e-tjänst. Utifrån din anmälan avgör vi om det finns skäl att kontakta personen.
Som privatperson har du inte möjlighet att få information eller återkoppling om hur socialtjänsten hanterar din anmälan. Om din oro kvarstår efter att du anmält bör du göra en ny anmälan.
Om du inte kan använda e-tjänsten kan du ringa till oss på tel. 0640-162 82 eller mejla till ifo@krokom.se för att lämna din anmälan.
Vid akut oro för någons liv och hälsa - ring 112
Du kan vara anonym
Som privatperson har du möjlighet att vara anonym när du gör en orosanmälan via vår e-tjänst. Om du lämnar dina kontaktuppgifter kan du bli kontaktad för ytterligare frågor. Myndighetspersoner kan ej vara anonyma.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Vitala intressen för den registrerade ska skyddas
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 3 månader i e-tjänsteplattformen
Övrigt om lagringstid
Läs mer om hur Krokoms kommun hanterar personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida Lämna ett klagomål enligt GDPR | IMY för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
ifo@krokom.se
IFO Krokom
ifo@krokom.se
0640 162 82
