Det är fastighetsägarens ansvar att informera kommunen när det sker förändringar i hens lägenhetsbestånd. Det kan till exempel vara att två lägenheter slås ihop till en eller att fler lägenheter bildas eller att en bostad brinner ner.
Kommunen registrerar sedan uppgifterna i det nationella lägenhetsregistret.
Bakgrund
Lägenhetsregistret är ett nationellt register över Sveriges alla bostadslägenheter. Även bostäder i småhus, som villor och radhus, ingår i registret. Detta gäller oavsett om de används för permanent boende eller fritidsboende.
Lägenhetsregistret innehåller grundläggande uppgifter såsom bostadsarea, antal rum och kökstyp.
Uppgift om vem som bor i lägenheten finns inte i lägenhetsregistret.
Det nationella lägenhetsregistret ska inte förväxlas med bostadsrättsföreningarnas lägenhetsförteckningar, som ofta också kallas lägenhetsregister.
Ansvarsfördelning
- Lantmäteriet ansvarar för registret
- Kommunen uppdaterar och ajourhåller uppgifterna
- Fastighetsägaren informerar om ändringar
- Skatteverket ansvarar för folkbokföring på lägenhet
Läs mer om lägenhetsregistret på Lantmäteriets sida
Syfte
Med hjälp av lägenhetsregistret kan Statistiska centralbyrån ta fram hushålls- och bostadsstatistik utan att genomföra de omfattande folk- och bostadsräkningar som tidigare har genomförts vart femte år, senast år 1990.
För att statistiken ska kunna framställas krävs också att Skatteverket kompletterar folkbokföringsregistret med de lägenhetsnummer som finns i lägenhetsregistret. Detta innebär att folkbokföringen nu är på bostadslägenhet i stället för enbart på fastighet.