Anmäl förändringar i lägenhetsbeståndet

LÄS MER
Det är fastighetsägarens ansvar att informera kommunen när det sker förändringar i hens lägenhetsbestånd. Det kan till exempel vara att två lägenheter slås ihop till en eller att fler lägenheter bildas eller att en bostad brinner ner.  
Kommunen registrerar sedan uppgifterna i det nationella lägenhetsregistret. 

Bakgrund
Lägenhetsregistret är ett nationellt register över Sveriges alla bostadslägenheter. Även bostäder i småhus, som villor och radhus, ingår i registret. Detta gäller oavsett om de används för permanent boende eller fritidsboende. 
Lägenhetsregistret innehåller grundläggande uppgifter såsom bostadsarea, antal rum och kökstyp.
Uppgift om vem som bor i lägenheten finns inte i lägenhetsregistret.
Det nationella lägenhetsregistret ska inte förväxlas med bostadsrättsföreningarnas lägenhetsförteckningar, som ofta också kallas lägenhetsregister.

Ansvarsfördelning

  • Lantmäteriet ansvarar för registret
  • Kommunen uppdaterar och ajourhåller uppgifterna
  • Fastighetsägaren informerar om ändringar
  • Skatteverket ansvarar för folkbokföring på lägenhet

Läs mer om lägenhetsregistret på Lantmäteriets sida

Syfte
Med hjälp av lägenhetsregistret kan Statistiska centralbyrån ta fram hushålls- och bostadsstatistik utan att genomföra de omfattande folk- och bostadsräkningar som tidigare har genomförts vart femte år, senast år 1990.
För att statistiken ska kunna framställas krävs också att Skatteverket kompletterar folkbokföringsregistret med de lägenhetsnummer som finns i lägenhetsregistret. Detta innebär att folkbokföringen nu är på bostadslägenhet i stället för enbart på fastighet.

Frågor om e-tjänsten

Kundcenter
kundcenter@krokom.se
0640-161 00

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa